Vesivärvitehnikas
fantaasialinnud lumisel taustal
Sihtgrupp:
2. klass
Maht:
2x45 min
Teema:
Vesivärvitehnikas fantaasialinnud lumisel taustal
Eesmärk:
Õpilased arendavad käelist tegevust. Õpilased harjutavad kujundi kontuuride
joonistamist.
Ülesanne:
Kõigepealt
peaksid lapsed võtma vesivärvid ning pintsliga tilgutama värvidele vett, et nad
hakkaksid sulama. Kui õpilased soovivad kasutada märg-märjale tehnikat,
niisutavad nad paberipinna pintsli ja vee abil. Kui nad soovivad kuivale
paberile maalida akvarellidega, jätavad nad selle etapi vahele. Seejärel
värvivad õpilased A3 paberi peale erinevaid värvilaike akvarellidega. Õpilased
kasutavad endale meelepäraseid värve. Värvilaigud võivad olla nii suured, kui
ka väikesed. Kui
paber on värvitud, peaks laskma sellel kuivada.
Seni kuni töö kuivab, lõikavad lapsed valgest A4
suurusest paberist sirged ribad. Need ribad kleebivad lapsed värvilise A4
suuruse paberi peale. Nende ribade peale maalivad lapsed papitükki musta guaššvärvi
sisse kastes kasepuu mustri ning lisavad
puutüvedele sellesama musta värviga ka oksad. Kui see on tehtud, peaks
vesivärvidega tehtud paber olema kuiv. Kui see on kuiv, tuleks paber
mõtteliselt jagada pooleks ning ühele paberipoolele joonistada musta markeri
või vildikaga ka meelepärane muster. Muster võib olla täpselt selline ja nii
suur, nagu õpilane ise soovib. Kui see on tehtud, peaksid lapsed joonistama
paberile linnu erinevate osade piirjooned (pea, keha, tiivad). Õpilane ise
otsustab, kas ta tahab teha keha, pea ja tiivad
mustrilised või akvarelliga maalitud. Kuid nad peaksid tähele panema, et
vähemalt üks kehaosa peaks olema läbinisti mustriline ja vähemalt üks ainult
akvarellidega. Seejärel
kleebivad lapsed linnud juba ettevalmistatud A4 paberi peal olevate puuokste
peale. Et lisada lume ja talve tunnet, siis peaksid lapsed kastma pintsliotsa
valge guaššvärvi sisse ning õrnalt niimoodi tööd täpitades lisama lumehelbed.
Väljundid:
Õpilane
oskab luua lindu.
Õpilane oskab luua teost erinevaid tehnikaid
kasutades.
Põhimõisted:
akvarellid
Õppematerjalid:
-
Meetodid: individuaaltöö
Tunni
käik:
Häälestusfaas:
Tervitan õpilasi. Tutvustan õpilastele, mis
tehnikaid me täna kasutame (akvarell, guašš, kleepimine, lõikamine), kuid ei
ütle veel, mis täpsemalt nendest töödest välja tuleb. Selgitan neile esimese
töö etapi e akvarelliga maalimise ülesande. (10min)
Õppimisfaas:
Õpilased võtavad vajaminevad materjalid ning asuvad
akvarellidega maalima paberi peale. Käin klassis ringi ning annan vajadusel
nõu. Kui akvarellidega töö on valmis, valib iga õpilane endale meelepärase
värviga A4 suuruses paberi ning saab ka A4 suuruses valge paberi. Teeme töö
etapiliselt koos. Kui taust puudega on valmis, võtame kuiva akvarellitöö ette.
Selgitan, mida nad peavad tegema ning näitan ka linnu erinevate osade näited
tahvli peal, et nad saaksid aru, mida tegema peavad. (65 min)
Refleksioonifaas:
Kui õpilastel on tööd valmis saadud, paneme nad
ritta ning vaatleme ja arutleme üksteise tööde üle. (15 min)
Kodune
töö:
puudub
Vahendid:
A3 paber, A4 värviline paber, A4 valge paber, papitükid, must guašš,
akvarellid, pintslid, liim, käärid, veetops, must marker või vildikas, harilik
pliiats.
Hindamiskriteeriumid:
Lävendid
Väljundid
|
5
|
4
|
3
|
2
|
Õpilane oskab luua lindu.
|
Õpilane oskab linnu erinevate osade kontuurid paberile
joonistada ning need korralikult välja lõigata. Lind on õigetes
proportsioonides (pea kõige väiksem, tiivad keskmised ja keha kõige suurem).
|
Õpilane oskab linnu erinevate osade kontuurid
paberile joonistada ning need välja lõigata. Lind on enam-vähem õigetes
proportsioonides.
|
Õpilane oskab vaevaliselt linnu erinevate osade kontuurid paberile
joonistada ning need välja lõigata. Lind on osaliselt õigetes
proportsioonides.
|
Õpilane ei loo lindu.
|
Õpilane oskab luua teost erinevaid tehnikaid
kasutades.
|
Õpilane kasutab huvitavalt akvarellitud paberit
lindude valmistamiseks. Teose taustal olevatel puudel on äratuntav kasemuster
ning oksad.
|
Õpilane kasutab akvarellitud paberit lindude
valmistamiseks. Teose taustal olevatel puudel on enam-vähem äratuntav kasemuster
ning oksad.
|
Õpilane kasutab osaliselt akvarellitud paberit
lindude valmistamiseks. Teose taustal olevatel puudel pole äratuntavat kasemustrit
ning puuduvad ka oksad.
|
Õpilane ei loo teost kasutades erinevaid
tehnikaid.
|
Tunni
refleksioon:
Tund ei läinud väga hästi ja just korralduslikult
poolelt. Algklassi õpilastele peavad käsklused ja ülesanded olema väga
konkreetsed. Enda meelest ma püüdsingi neid konkreetsetena esitleda, kuid
nähtavasti mitte piisavalt. Kui ma mingi ülesande andsin neile, siis nad alati
täpselt ei saanud aru, mida tegema peavad.
Samuti armastasid nad palju rääkida ja tunnis ka
ringi käia ning arvustada üksteise töid. Väga paljud arvasid, et nende töö on
väga kole ning pidevalt keegi vingus, et ta ei oska. Algklassi lapsed soovivad
palju tähelepanu ning individuaalset lähenemist. Paljud tahavad rääkida hoopis,
mis neil vahepeal põnevat juhtunud on. Aga kahjuks neid ei saa kuulama jääda,
kuna teised vajavad samal ajal juhendamist.
Tundus, et akvarellidega neile meeldis maalida. Tausta
oskasid nad ka ilusti teha papitükiga. Aga linnu eri osade kujutamine
piirjoontega ei tulnud neil hästi välja. Oleksin pidanud veel põhjalikumalt
seletama, et me joonistame kolm linnu eri osa paberile erinevatesse kohtadesse,
lõikame need välja ja siis kleebime kokku. Paljud joonistasid kohe linnu kokku
paberile ja ka hästi väikselt. Ning
miskipärast mustri peale ei julenud keegi joonistada linnu osa. Paljud ka ei
osanud joonistada linnu keha või pead. Šabloone ma ei tahtnud nimelt võtta
kaasa, kuna ma soovisin, et nad ise arendaksid oma oskust lindu kujutada.
Kuna kahe tunni jooksul me ei jõudnud tööd lõpetada,
lõpetasime me järgmisel korral töö ning siis olid mul ka linnu šabloonid
kaasas. Töö sujus siis juba ladusamalt ning kõik said kolmanda tunni lõpuks
tööd valmis.
No comments:
Post a Comment